GDDKiA w sprawie obwodnicy Kłodzka

czwartek, 3.3.2016 10:06 14053 10

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, oddział w Opolu odnosi się do pisma Stowarzyszenia Ruchu Społecznego im. Lecha Kaczyńskiego na Dolnym Śląsku, przedstawiającego stanowisko w zakresie realizacji obwodnicy Kłodzka w obecnie proponowanym przebiegu. Zmiana wybranego wariantu "obwodnicy zachodniej", zdaniem GDDKiA, nie ma jednak uzasadnienia. 

- Opracowana w latach 2006-2007 przez miasto Kłodzko „Wstępna koncepcja budowy wschodniej obwodnicy m. Kłodzka” dla wariantu „Obwodnicy Północnej”, wskazana przez Państwa w w/w piśmie zawierała wady i nie uwzględniała istotnych zagadnień związanych z realizacją przebiegu trasy, jak również była niekompletna z punktu widzenia celu i nie może obecnie stanowić odniesienia wobec opracowanych przez GDDKiA analiz – czytamy w piśmie kierowanym do Stowarzyszenia Ruchu Społecznego im. Lecha Kaczyńskiego na Dolnym Śląsku. 

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wskazuje m.in. na brak analizy z zakresu oddziaływania na środowisko oraz wątpliwe rozwiązanie techniczne w zakresie połączenia z drogą krajową 8, w kontekście przepustowości i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zdaniem opolskiego oddziału GDDKiA, w piśmie przedstawionym przez stowarzyszenie brakuje zarówno analizy i prognozy umożliwiającej prawidłowe zaprojektowanie skrzyżowań z uwzględnieniem struktury rodzajowej i natężenia ruchu, jak i rozpoznania warunków posadowienia obiektów stanowiących o znacznym koszcie realizacji. 

Wskazany koszt przedmiotowego rozwiązania nie uwzględniał większości koniecznych do wykonania robót (np. wzmocnienia gruntów, sposobów posadowienia) i innych wartościowych asortymentów tj. elementów związanych z organizacją ruchu (w tym np. sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu dk 8 z projektowaną obwodnicą), wykonaniem urządzeń ochrony środowiska.

W ocenie GDDKiA proponowana koncepcja „obwodnicy północnej” nie uwzględnia społecznej akceptacji, tj. kwestii realizacji obwodnicy na działkach zabudowanych i w ich bezpośrednim sąsiedztwie. Dyrektor opolskiego oddziału GDDKiA wskazuje także na obecny, zaawansowany etap prac oraz znaczne nakłady finansowe jakie zostały poniesione (ok. 14 mln 400 tys. złotych).

- Biorąc pod uwagę przedstawione wyżej wyjaśnienia, tutejszy oddział nie widzi uzasadnienia, w tym biorąc pod uwagę szeroko rozumiany interes społeczny (mieszkańców Kłodzka, użytkowników dróg), oraz poniesione nakłady czasowe i finansowe, zmiany realizacji wybranego wariantu obwodnicy Kłodzka. Ponadto przyjęcie wariantu północnego, spowoduje konieczność uzyskania nowej decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych, co może okazać się bardzo trudne lub wręcz niemożliwe – wyjaśnia dyrektor oddziału, Andrzej Kałużny.

Na realizację zadania w obecnej formie przewidziane jest dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Zdaniem GDDKiA w Opolu, rezygnacja z realizacji w obecnym zakresie spowoduje przesunięcie zadania na późniejszy okres, co wiąże się z ryzykiem wyłączenia możliwości finansowania ze środków UE i będzie to niekorzystnym rozwiązaniem dla interesu Skarbu Państwa.

 

Przeczytaj komentarze (10)

Komentarze (10)

witek wtorek, 08.03.2016 18:43
Ciekawe , POwiacy Wielichowska , Piszko i inni z ruchu...
poniedziałek, 07.03.2016 10:59
Mam apel do członków Ruchu Społecznego im. L. Kaczyńskiego -...
Staś czwartek, 03.03.2016 19:15
Oni podobno nie chcieli blokować, bo tylko pytali. No i mają...
FiLL poniedziałek, 07.03.2016 00:45
gdyby znali choć trochę ukształtowanie terenu kłodzka i okolic to...
gosc czwartek, 03.03.2016 13:06
Ale ile społecznego fermentu, ile oburzenia wywołała ta absurdalna równoległa...
czwartek, 03.03.2016 13:31
O to PIS wlasnie
js56 czwartek, 03.03.2016 15:11
Oto PIS właśnie, obronił w rządzie ten pierwszy projekt, który...
czwartek, 03.03.2016 21:21
Co bierzesz?
poniedziałek, 07.03.2016 00:47
A to ciekawe.. opozycja PO z organizacji im. Lecha Kaczyńskiego.
mieszkanka czwartek, 03.03.2016 12:41
Najważniejsze, że ich usłyszeli. Nie ważne jakim kosztem. Dobra zmiana...