ITD walczy z manipulacjami

piątek, 15.1.2016 13:59 17854 15

Dolnośląska Inspekcja Transportu Drogowego jest wyspecjalizowaną służbą działającą na rzecz między innymi bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Jednym z ważnych priorytetów w 2016 roku jest walka z wszelkimi manipulacjami na tachografach.

- Manipulowanie zapisami tachografu jest bardzo niebezpiecznym zjawiskiem ponieważ urządzenie to rejestruje nie tylko czas jazdy i pracę kierowcy ale także prędkość pojazdu. Zatem brak zapisów przywołanych elementów stanowi rażące naruszenie przepisów regulujących wykonywanie przewozów drogowych a taka sytuacja stwarza ewidentne zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego - tłumaczy Daniel Woźniak z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego we Wrocławiu - Ponadto stosowanie urządzeń manipulacyjnych, ma związek bezpośrednio z prawidłowym funkcjonowaniem układów ABS i ESP, w które kontrolowane pojazdy są wyposażone, szczególnie wspomagających kierowców w okresie zimowy, kiedy mamy do czynienia z trudnymi warunkami drogowymi. Celem tych układów jest uniknięcie blokowania kół, a przez to niekontrolowanego poślizgu oraz stabilizacja toru jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętów. W sytuacji zakłócenia pracy tachografu, wskazane układy nie działają, przez co zwiększa się ryzyko wypadku.

Bieżący tydzień obfitował w skuteczne kontrole w tym zakresie. 13 stycznia br. w Jeleniowie k/Kudowy Zdrój, na drodze krajowej nr 8 inspektorzy transportu drogowego zatrzymali do kontroli pojazd członowy złożony z ciągnika siodłowego marki VOLVO oraz naczepy marki FLIEGL.

- W trakcie kontroli ustalono, iż pojazdem wykonywany międzynarodowy przewóz drogowy rzecz z Polski do Czech, kierowca udawał do Hradca Kralove. Kierowca rozpoczął swoją aktywność w dniu kontroli na parkingu przy drodze ekspresowej nr 8 w okolicach Sieradza. W toku kontroli pobrano dane cyfrowe z karty kierowcy oraz zainstalowanego w pojeździe tachografu cyfrowego. W wyniku analizy pobranych dane stwierdzono, iż kierowca 13 stycznia 2016 roku od godziny 11:45 do godziny 13:07 nie rejestrował na swojej karcie kierowcy swojej prawdziwej aktywności i w okresie tym pokonał trasę o długości ok. 72 km, od skrzyżowania w miejscowości Magnice (DK 8- zjazd z S8) do miejscowości Szczytna (pow. kłodzki). Wcześniej w godzinach 9:41 – 11:45 prawidłowo rejestrując swoją aktywność, ww. przebył odległość 175 km drogą ekspresową nr S8 i autostradą A8. Zaraz po zakończeniu ww. okresu jazdy, na karcie kierowcy zarejestrowana została aktywność w postaci odpoczynku, a po niej okres jazdy w godzinach 13:08 – 13:30 wynoszący 22 minuty. Aktywność kierowcy i pojazdu zakończyła się zatrzymaniem do kontroli. Wobec powyższego dokonano oględzin urządzenia rejestrującego zainstalowanego w kontrolowanym ciągniku siodłowym, podczas których ujawniono pilota do zdalnego zakłócania pracą tachografu. W następnej kolejności wewnątrz tachografu ujawniono „wyłącznik” - urządzenie zakłócające prawidłową pracę tachografu - informuje Daniel Woźniak.

14 stycznia 2016 r. na dolnośląskim odcinku autostrady A4 został zatrzymany do kontroli 40 tonowy zestaw pojazdów, którym litewski przewoźnik wykonywał międzynarodowy transport drogowy.

- W trakcie prowadzonych czynności inspektor transportu drogowego w ramach kontroli czasu pracy kierowcy oraz tachografu cyfrowego, zainstalowanego w kontrolowanym pojeździe, zwrócił uwagę na zapisy sugerujące możliwość manipulacji. W związku z tym udano się do serwisu tachografów, gdzie w wyniku dokładnej kontroli poszczególnych elementów urządzenia rejestrującego czas pracy kierowcy okazało się, iż w pojeździe znajdowało się dodatkowe urządzenie zakłócające prawidłową pracę tachografu -- tłumaczy Daniel Woźniak. - Na uwagę zasługuje to, że w pojeździe był zainstalowany tachograf cyfrowy III najnowszej generacji, do którego podłączone były dwa niezależne sygnały ruchu, celem zabezpieczenia przed nieuprawnioną ingerencją.

W wyniku stwierdzonych naruszeń kierowcy, oraz przedsiębiorcy poniosą surowe konsekwencje.

Przeczytaj komentarze (15)

Komentarze (15)

BYŁY INSPEKTOR niedziela, 17.01.2016 19:00
Pracowałem kiedyś w ITD w Katowicach. Podziwiam tych inspektorów, że...
paweł niedziela, 24.01.2016 00:45
To proszę PKS kłodzko pod względęm ekologii i stanu technicznego....premie...
. niedziela, 17.01.2016 12:47
I dobrze do kryminału tirowcow za jakiekolwiek manipulacjie! Tiry na
mobilek niedziela, 17.01.2016 09:20
Brawo ITD. Dla dziada-kierowcy nie 2 a 5 tyś zł...
piątek, 15.01.2016 22:13
czas ITD jest policzony..
TRUCKER sobota, 16.01.2016 14:02
ITD jest w każdym kraju albo jako część Policji albo...
pawel niedziela, 24.01.2016 01:03
jakoś w czechach działa policja i nie ma problemu. Po...
bolimbik sobota, 16.01.2016 10:10
chyba twój...
sobota, 16.01.2016 12:40
poczytaj sobie ciemnoto.. http://wpolityce.pl/polityka
/274238-inspekcja-transportu-drogowego-d
o-likwidacji-jej-budzet-i-pracownikow-pr
zejmie-policja
autor sobota, 16.01.2016 09:47
Piszecie o kierowcach , lecz czemu ITD nie robi...
TRUCKER sobota, 16.01.2016 13:57
Kontrolują firmy ale inspektorów jest mało a za POprzedniego rządu...
sobota, 16.01.2016 08:54
Co to czlowiek nie wymysli potrzeba matka wynalazkow
Itd. piątek, 15.01.2016 19:29
Wyższe kary za ingerencję w tachograf dla kierowców, a dla...
Gość piątek, 15.01.2016 17:37
Póżniej powodują wypadki śmiertelne barany i u unikają kary!
fisio piątek, 15.01.2016 17:36
Dobra robota ITD. Ścigać tych dziadtransów. Ciekawe ile będzie wypadków...