Na Dolnym Śląsku czeka na klientów 56 doradców emerytalnych

poniedziałek, 3.7.2017 15:13 838 0

56 doradców emerytalnych w dolnośląskich placówkach ZUS przeżywa dzisiaj prawdziwe oblężenie. W całej Polsce ruszyła właśnie usługa w ramach, której osoba, która chce przejść na emeryturę może skorzystać z bezpłatnych konsultacji. Praktycznie do wszystkich 595 konsultantów w Polsce - ustawiły się dawno już niewidziane w ZUS, długie kolejki.

Zadaniem doradcy jest wyjaśnienie klientom, od czego zależy wysokość ich emerytury.

- Konsultant może także wyliczyć w kalkulatorze emerytalnym wysokość prognozowanej wysokości emerytury w zależności od wskazanego przez klienta momentu zakończenia pracy zawodowej – mówi Iwona Kowalska Regionalny Rzecznik Prasowy ZUS na Dolnym Śląsku. – W ten sposób doradcy podpowiedzą przyszłemu emerytowi, jaki moment jest dla niego najkorzystniejszy do przejścia na emeryturę, ale ostateczną decyzję każdy będzie musiał podjąć samodzielnie – dodaje Iwona Kowalska.

Żeby spotkać się z doradcą wystarczy podczas wizyty w ZUS wybrać na biletomacie kategorię spraw „Emerytury/Renty", a następnie pole „Doradca emerytalny". Osoby, które mają konto na Platformie Usług Elektronicznych, mogą umówić się na wizytę u doradcy przez Internet.

Na Dolnym Śląsku w trzecim kwartale tego roku do ZUS może wpłynąć dodatkowo 27 161 wniosków o emeryturę. To efekt tego, że od 1 października zostaje przywrócony niższy niż obecnie obowiązujący wiek emerytalny. Dla mężczyzn będzie to 65 lat, dla kobiet 60. Usługa doradcy emerytalnego jest jednym z elementów przygotowań ZUS do sprawnego obsłużenia zwiększonego wpływu wniosków.

- Wiele osób ciągle waha się czy złożyć wniosek o emeryturę w momencie osiągnięcia wieku emerytalnego czy pracować dłużej - liczymy na to, że nasi konsultanci rozwieją te wątpliwości – opowiada rzeczniczka. - Mamy nadzieję także, że osoby, które spotkają się z doradcę będą wiedziały jakie dokumenty skompletować tak, aby złożenie wniosku o emeryturę odbyło się w czasie jednej wizyty – dodaje Iwona Kowalska.

Uruchomienie usługi doradcy w całej Polsce poprzedził pilotaż w 10 jednostkach podlegających pod Oddziały w Zabrzu i II Oddział w Warszawie, który pozwolił na zbadanie oczekiwań klientów dotyczących rodzaju pomocy ze strony konsultantów. Dzięki 672 wypełnionym przez klientów ankietom ZUS poznał najczęściej zadawane pytania i problemy poruszane w czasie spotkań z konsultantem.

- To pozwoliło nam na możliwie najlepsze przygotowanie doradców do pracy – zapewnia rzeczniczka ZUS na Dolnym Śląsku. Większość przyszłych emerytów prosi doradcę o wyliczenie kwoty przyszłej emerytury oraz o symulację jej wysokości zależności od czasu zakończenia aktywności zawodowej. Część z osób deklaruje chęć pracy dłużej po to żeby wypracować wyższą emeryturę. Uwagi klientów są cały czas zbierane na salach obsługi i służą do korygowania modelu pracy doradców.

Przypomnijmy: W październiku w życie wchodzą przepisy obniżające wiek emerytalny kobiet do 60 lat i mężczyzn do 65 lat. Oznacza to, że w ostatnim kwartale 2017 r. przybędzie ok. 331 tys. osób, które będą mogły przejść na emeryturę. Zakład już od dłuższego czasu przygotowuje się do wejścia w życie nowych przepisów. Z jednej strony są to przygotowania w zakresie IT, obejmujące zmiany algorytmów wyliczania świadczeń w Kompleksowym Systemie Informatycznym ZUS. Z drugiej strony Zakład przygotowuje się do wzmożonej obsługi klientów i zapewnienia im pełnej informacji dotyczącej indywidualnych uprawnień emerytalnych.

Wniosek o emeryturę można składać już na 30 dni przed osiągnięciem wieku emerytalnego, czyli pierwsze wnioski z tytułu obniżonego wieku emerytalnego będzie można już składać 1 września.

Dodaj komentarz

Komentarze (0)