komunikaty.doba.pl
wesele.doba.pl
PKS
LOTTO

poniedziałek, 25 września 2017

Aurelii, Wladyslawa

Zabytkowa odśnieżarka kolejowa z Kłodzka przekazana do celów muzealnych

środa, 13.9.2017 11:23 , komentarze: 2 , odsłony: 2981
kategorie artykułu:

W roku 2016 Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej oraz Mogileńskie Stowarzyszenie Sympatyków Kolei w Mogilnie wystąpiło do Zarządu Spółki  PKP Polskie Linie Kolejowe  S.A. z wnioskiem o przekazanie do celów muzealnych odśnieżarki mechanicznej typu OM-3A nr 71 znajdującej się na stanie Zakładu Linii Kolejowych w Wałbrzychu, sekcji Kłodzko. Zarząd wyraził zgodę i przekazał pojazd do celów muzealnych. Będzie to  pierwsza tego typu maszyna odśnieżna w rękach pasjonatów kolei. 


Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej oraz Muzeum Transportu Kolejowego Bocznicy Pastuchów (w organizacji) jest zarządcą gminnej bocznicy kolejowej Jaworzyna Śląska – Pastuchów o długości 4,800 km na, której to pozyskany pojazd będzie czynnym eksponatem, a w razie opadów śniegu będzie wykorzystywany zgodnie z przeznaczeniem. 

Załadunek i transport pojazdu odbędzie się w dniu 16 września  na terenie stacji PKP Kłodzko Główne.

Trochę historii:

Producent pojazdu typu OM-3A: Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe „Skalmierzyce” Przedsiębiorstwo Państwowe w Skalmierzycach (obecnie przedsiębiorstwo „SKAMO” w Nowych Skalmierzycach) w tatach produkcji: 1970 - 1980.

Budowa:

Odśnieżarka mechaniczna OM-3A nr 71 jest samojezdna odśnieżarka służąca do oczyszczania rozjazdów i torów stacyjnych ze śniegu. Jako układ nośno – jezdny adoptowano podwozie samochodu STAR 28. Dla przystosowania wymienionego podwozia do jazdy po torach kolejowych, zastąpiono koła ogumione samochodu, kołami kolejowymi o średnicy tocznej 700 mm. Celem przystosowania odśnieżarki do wymogów stawianych pojazdom poruszającym się po torach kolejowych, a także celem utrzymania niskich prędkości roboczych, niezbędnych przy odśnieżaniu skonstruowano reduktor – nawrotnice usytuowana pomiędzy silnikiem, a przekładnia główna odśnieżarki. Nawrotnica pozwala na jazdę odśnieżarka OM – 3A w obydwu kierunkach z prędkością transportowa do 40 km/h.w przód i 30 km/h w tył. Zespół odśnieżający składa się z wirnika szczotkowego, ślimakowego przenośnika, wirnika łopatkowego i wyrzutnika śniegu zakończonego ruchoma dysza wylotowa. Do napędu układu odśnieżającego wykorzystano silnik Leyland SW 400 o mocy 125 KM. W celu szerszego wykorzystania pojazdu przez okres całego roku dokonano adaptacji odśnieżarki na wózek motorowy. Wózek motorowy OMW- 3A przewidziany jest przede wszystkim, jako środek transportu wszystkich materiałów potrzebnych do budowy i utrzymania nawierzchni linii kolejowych PKP, oraz jako źródło napędu przyczepy PWM-10.

Odśnieżarki mechaniczne  z rodziny OM-3 dostarczane były dla PKP w dwóch odmianach: OM-3A oraz OMW-3A.  Odmiana OMW-3A  w odróżnieniu od OM-3 A różniła się tym, że zespół odśnieżający (szczotka) mogła być odłączana od wózka motorowego. Ogółem szacuje się, że dla PKP dostarczono ponad 100 szt. odśnieżarek OM-3A  oraz ponad 100 szt. OMW-3A. Ostatni egzemplarz OMW-3A został dostarczony w 1980 roku z numerem fabrycznym 237 lub 238 (dostępne materiały podają różne dane).  W sezonie zimy 1978/1979  PKP dysponowała ogółem 203 szt. odśnieżarkami OM -3A/OMW-3A. Obecnie ( na dzień 1 września 2017 r. )  na stanie inwentarzowym jest 19 szt. tych maszyn (9 szt. OM-3A i 10 szt. OMW-3A). Z uwagi na stan techniczny tych maszyn do sezonu zimowego przewiduje się przygotowanie 12 szt. odśnieżarek tego typu.  Planowane jest sukcesywne wyłączanie z eksploatacji tych maszyn i ich kasacje. Zakłada się, że ostanie egzemplarze tych maszyn eksploatowane będą tylko do końca 2020 roku.  Maszyny te zastępowane są szczotkowymi przystawkami do wózków motorowych typu WM-15”.

Podstawowe dane techniczne odśnieżarki OM-3A:

Długość: 9400 [mm]
Szerokość: 2600 [mm]
Wysokość pługa od główki szyny: 2800 [mm]
Masa: 7,9 T
Typ hamulca: Hydrauliczny (samochodowy)
Średnica kół jezdnych: 700 [mm]
Prędkość transportowa maksymalna w przód 40 km/h
Prędkość transportowa maksymalna w tył 30 km/h
Silnik napędowy: Wysokoprężny typ: S530A1
· moc 100 KM
· obroty nominalne 2600 obr/min
lub Benzynowy typ: S47A
· moc 105 KM
· obroty nominalne 3000 obr/min
Instalacja elektryczna:
· akumulator 2 x 12V 136Ah
· rozrusznik 02-9175.04 2,94 kW
· prądnica P20K
Zespół roboczy:
Wydajność: 1200 m3
Szybkość robocza: 1-5 km/h
Szerokość pasa odśnieżającego: 2300 [mm]
Silnik: Leyland SW-400
· moc 125 KM
· obroty nominalne 2400 obr/min
Układ hydrauliczny Ciśnienie 90 kG/cm2

 

Wasze komentarze

wczoraj, 9 godz temu
2
sobota, 23.9.2017 13:30
16
piątek, 22.9.2017 11:11
piątek, 22.9.2017 15:21
24
czwartek, 21.9.2017 08:58
18
środa, 20.9.2017 17:25
16
Bezpłatna KOLONOSKOPIA
Bezpłatna KOLONOSKOPIA
TWIERDZA KŁODZKO
TWIERDZA KŁODZKO
Wymarzone wesele
Wymarzone wesele